خصوصيات و توانايي انجام كارها در كودكان يك ساله
واكنش به سوال
يك كودك يك ساله بايد نسبت به اسمش عكسالعمل نشان دهد و بيني، چشمها و دهان و اجزاي ديگر صورتش را تشخيص دهد و حتما آنها را به شما نشان دهد. ممكن است نتواند اسم اين اجزا را به زبان آورد، ولي بايد بتواند آنها را هم در صورت خودش و هم در صورت شما نشان دهد. ممكن است كودك هنوز نتواند زياد حرف بزند، ولي فهم زبان در او بهسرعت در حال پيشرفت است. اكنون او ميتواند به سوالهاي كوتاه واكنش نشان دهد؛ مثلاً اگر بپرسيد «ليوانت كجاست؟»، به آن اشاره يا نگاه ميكند، يا اگر بپرسيد «آب مي خوري؟»، ممكن است با يك لبخند و حركت به سوي ليوان پاسخ دهد.
اگر كودك، برادر و خواهر بزرگتر داشته باشد، اين فرصت مغتنمي براي آنها هم هست، چون سعي ميكنند آنچه را كه او ميكوشد بيان كند، دريابند. از كتابهاي عكسدار استفاده كنيد كه عكسهاي بزرگ، روشن و واضح داشته باشند. هر بار كه برايشان كتاب ميخوانيد بپرسيد: «ميتواني سگ را پيدا كني؟ سگ چه ميگويد؟»
درك مفاهيم
با پيشرفت قدرت درك كودك، خواهيد ديد كه برداشت او از جهان پيرامونش رو به افزايش خواهد رفت. اكنون اگر عكس سگي را در كتاب ببيند، آن را به سگي كه در پارك ديده ارتباط ميدهد و كمكم ميفهمد كه اگرچه سگهايي كه ميبيند با هم فرق دارند، ولي همگي در واقع سگ هستند. كمكم ممكن است مفهوم تضاد را نيز درك كند؛ مثلاً با كمك توضيحات شما، تفاوت خشك و تر، سرد و گرم، بزرگ و كوچك و داخل و خارج را درمييابد.
برچسب: ،
امتیاز:
بازدید: